20.10.2022 р. група № 14 Охорона праці
Урок № 13
Тема програми: Основи пожежної безпеки
Тема уроку: Фізіологічна та психологічна основа трудового процесу
Предметні дії працівника нерозривно пов’язані з його
фізіологічною активністю та психічною діяльністю, якими вони визначаються та
регулюються.
Отже, трудова діяльність виступає в єдності трьох аспектів:
● предметно-дієвого;
● фізіологічного;
● психологічного.
Предметно-дієвий аспект праці пов’язаний з виконанням певної системи рухів і дій, спрямованих на зміну станів або властивостей предмета праці з метою перетворення його на продукт праці. Предметно-дієвий аспект праці виступає як її зовнішня (фізична) сторона.
Фізіологічний аспект праці виявляється в тому, що вона як соціальне
за своєю суттю явище має природну передумову — використання фізіологічних
функцій працівника для створення тих чи інших соціальних цінностей. Під час
праці до активної діяльності залучаються всі органи й системи організму —
мозок, м’язи, судини, серце, легені і т. ін., мобілізуються фізіологічні
функції, витрачається нервова та м’язова енергія. Отже, процес праці —
це фізіологічний процес витрачання людської енергії.
Психологічний аспект праці пов’язаний з тим, що предметні дії
працівника визначаються й регулюються внутрішньою (психічною) діяльністю —
пізнавальною, мотиваційною, емоційною. Так, під час праці в людини
активізуються такі пізнавальні процеси: відчуття, сприймання, мислення,
пам’ять, уява. У процесі праці їй необхідно бути уважною, виявляти вольові
якості. Під час виконання роботи працівник може переживати різні психічні та
емоційні стани — активність, зацікавленість, зосередженість, ентузіазм,
напруження, стомленість, незадоволення, нудьгу і т. ін. У праці реалізуються й
одночасно розвиваються професійні здібності, знання, трудові навички та вміння
працівника, розкриваються риси його характеру, моральні якості, мотиви
діяльності. У праці людина стверджує себе як особистість, реалізує та розвиває
свій творчий потенціал.
Праця як колективна спільна діяльність людей неможлива без спілкування.
Об’єктивні відносини й зв’язки між працівниками реалізуються як суб’єктивні
міжособистісні відносини. Спілкування — це багатоплановий процес
розвитку контактів між людьми, зумовлений потребами спільної діяльності. Воно
включає обмін інформацією, діями й результатами діяльності, а також сприймання
людини людиною.
Засобом
спілкування є мова, тобто система словесних знаків, які мають змістовну
характеристику, опосередковуючи пізнання навколишнього світу.
Отже, з психологічного боку праця являє собою психічні процеси та
психологічні фактори, які спонукають, програмують, регулюють трудову активність
людини. Це так звана внутрішня (психічна) діяльність. Будь-яка праця
поєднує зовнішню (фізичну) та внутрішню (психічну) сторони.
Як процес активних перетворень предметів з метою пристосування їх для задоволення
особистих і виробничих потреб праця з погляду фізіолого-психологічного
є формою життєдіяльності людини, що виявляється у функціональних зрушеннях
фізіологічних систем і органів, а також у різних формах психічного відображення
об’єктивної реальності.
Неодмінні психологічні ознаки праці такі:
● свідоме передбачення результату праці у вигляді образів, моделей, знань;
● усвідомлення працівником обов’язковості досягнення соціально значущої мети
внаслідок реалізації засвоєної програми дій та відповідальності за досягнення
соціального результату;
● свідомий вибір, застосування, вдосконалення знарядь і методів праці, що
вимагає від працівника активізації пізнавальних процесів, професійного
зростання, зацікавленості в інноваціях;
● усвідомлення працівником міжособистісних виробничих відносин, які виявляються
в організації виробництва, управління та праці, формальних і неформальних
комунікаціях, почуттях причетності до організації, розумінні свого місця в
реалізації її стратегічних цілей та залежності доходів від вкладеної праці або
підприємницьких здібностей.
ДЗ: прочитати конспект, перемалювати таблицю
"Класифікаця видів праці" .
Комментарии
Отправить комментарий