К основному контенту

 20.10.2022 р. група № 14 Охорона праці 

Урок № 13

Тема програми: Основи пожежної безпеки

Тема уроку: Фізіологічна та психологічна основа трудового процесу



Предметні дії працівника нерозривно пов’язані з його фізіологічною активністю та психічною діяльністю, якими вони визначаються та регулюються.
Отже, трудова діяльність виступає в єдності трьох аспектів:
● предметно-дієвого;
● фізіологічного;
● психологічного.

   Предметно-дієвий аспект праці пов’язаний з виконанням певної системи рухів і дій, спрямованих на зміну станів або властивостей предмета праці з метою перетворення його на продукт праці. Предметно-дієвий аспект праці виступає як її зовнішня (фізична) сторона. 


Фізіологічний аспект праці виявляється в тому, що вона як соціальне за своєю суттю явище має природну передумову — використання фізіологічних функцій працівника для створення тих чи інших соціальних цінностей. Під час праці до активної діяльності залучаються всі органи й системи організму — мозок, м’язи, судини, серце, легені і т. ін., мобілізуються фізіологічні функції, витрачається нервова та м’язова енергія. Отже, процес праці — це фізіологічний процес витрачання людської енергії.
Психологічний аспект праці 
пов’язаний з тим, що предметні дії працівника визначаються й регулюються внутрішньою (психічною) діяльністю — пізнавальною, мотиваційною, емоційною. Так, під час праці в людини активізуються такі пізнавальні процеси: відчуття, сприймання, мислення, пам’ять, уява. У процесі праці їй необхідно бути уважною, виявляти вольові якості. Під час виконання роботи працівник може переживати різні психічні та емоційні стани — активність, зацікавленість, зосередженість, ентузіазм, напруження, стомленість, незадоволення, нудьгу і т. ін. У праці реалізуються й одночасно розвиваються професійні здібності, знання, трудові навички та вміння працівника, розкриваються риси його характеру, моральні якості, мотиви діяльності. У праці людина стверджує себе як особистість, реалізує та розвиває свій творчий потенціал.


     Праця як колективна спільна діяльність людей неможлива без спілкування. Об’єктивні відносини й зв’язки між працівниками реалізуються як суб’єктивні міжособистісні відносини. Спілкування — це багатоплановий процес розвитку контактів між людьми, зумовлений потребами спільної діяльності. Воно включає обмін інформацією, діями й результатами діяльності, а також сприймання людини людиною.


    Засобом спілкування є мова, тобто система словесних знаків, які мають змістовну характеристику, опосередковуючи пізнання навколишнього світу.
Отже, з психологічного боку праця являє собою психічні процеси та психологічні фактори, які спонукають, програмують, регулюють трудову активність людини. Це так звана внутрішня (психічна) діяльність. Будь-яка праця поєднує зовнішню (фізичну) та внутрішню (психічну) сторони.
Як процес активних перетворень предметів з метою пристосування їх для задоволення особистих і виробничих потреб праця з погляду фізіолого-психологічного є формою життєдіяльності людини, що виявляється у функціональних зрушеннях фізіологічних систем і органів, а також у різних формах психічного відображення об’єктивної реальності.


Неодмінні психологічні ознаки праці такі:
● свідоме передбачення результату праці у вигляді образів, моделей, знань;
● усвідомлення працівником обов’язковості досягнення соціально значущої мети внаслідок реалізації засвоєної програми дій та відповідальності за досягнення соціального результату;
● свідомий вибір, застосування, вдосконалення знарядь і методів праці, що вимагає від працівника активізації пізнавальних процесів, професійного зростання, зацікавленості в інноваціях;
● усвідомлення працівником міжособистісних виробничих відносин, які виявляються в організації виробництва, управління та праці, формальних і неформальних комунікаціях, почуттях причетності до організації, розумінні свого місця в реалізації її стратегічних цілей та залежності доходів від вкладеної праці або підприємницьких здібностей.
     

ДЗ: прочитати конспект,  перемалювати таблицю

 "Класифікаця видів праці" .

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

  11 .11.2022 р.    Група № 18 Матеріалознавство Урок № 28-29 Тема програми:  Матеріали для опоряджувальних робіт Тема уроку:  Приготуванні розчинових сумішей за заданим складом Розчинні суміші   готують, як правило, на централізованих розчинних заводах (вузлах). Технологічний процес приготування включає підготовку заповнювачів (видалення включень крупніше 5 мм, фракціонування, видалення пилоподібних і глинистих домішок промиванням, сушку, підігрів), дозування заповнювача, в'яжучих, води і добавок, ретельне їх перемішування до отримання однорідної суміші. У кожному конкретному випадку визначається такий набір операцій, який забезпечує одержання сумішей з необхідними технологічними характеристиками. Так, якщо використовується пісок, що відповідає вимогам щодо гранулометричним складом і крупності зерен, операції по його фракціонування можуть бути виключені; при приготуванні літніх сумішей немає необхідності підігрівати заповнювачі і т.д.   Пере...
  20 .11 .2024р. група № 19 Охорона праці  Урок № 24 Тема програми:  Основи гігієни праці та виробничої санітарії. Медичні огляди Тема уроку:  Лікувально-профілактичне харчування. Фізіологія праці. 1. Лікувально-профілактичне харчування Працівники, які зайняті на роботах з тяжкими та шкідливими умовами праці, безкоштовно забезпечуються лікуваль-1 но-профілактичним харчуванням, молоком або рівноцінними харчовими продуктами відповідно до статті 9 Закону України «Про охорону праці». Підприємства самостійно вирішують усі питання, пов'язані з безкоштовною видачею робочим та службовцям лікувально-профілактичного харчування, молока або інших рівноцінних харчових продуктів. Молоко видається по 0,5 л за зміну незалежно від її тривалості у дні фактичної зайнятості працівника. Не дозволяється сплата молока грошима, заміна його іншими товарами або продуктами. Працівникам, які одержують безкоштовно лікувально-профілактичне харчування у зв'язку з особливо шкідливими умовами праці,...
 30 .03.2022 р.    Група № 18 Виробниче навчання  Тема програми:   Збирання та відливання плит блоків вентиляційних коробів Тема уроку:   Кріплення вентиляційних коробів. Інструктаж з охорони праці. Організація робочого місця. Види вентиляційних коробів на розчині та саморізами. Переглянути матеріал за посиланням: https://trivita.ua/ua/blog/ventylyatsiyni-bloky-osoblyvosti-kharakterystyky-zastosuvannya https://www.google.ru/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=15&ved=2ahUKEwi9qqqXn9noAhVDhqQKHe-NApkQFjAOegQIARAB&url=https%3A%2F%2Fstudfile.net%2Fpreview%2F5025396%2Fpage%3A8%2F&usg=AOvVaw3WNlq2GRpBr5ltlSaUq2HM ДЗ: виписати основні способи кріплення вентиляційних коробів